Onder leiding van Roos van Wees, PhD in de geografie.

De leerlingen krijgen eerst een inleiding over vulkanen. Daarna krijgen ze te horen dat ze als onderzoekers op de vulkaan te werk zijn. Ze doen onderzoek op een actieve vulkaan hoog op de flank.

Wanneer de vulkaan plots uitbarst, moeten we met verschillende educatieve spelletjes een code kraken om snel bij het veiligheidsmateriaal te geraken. Kraken ze de code en geraken ze op tijd van de vulkaan? 

Voor mijn onderzoek in de Geografie kijk ik de hele dag naar vulkanen. Helaas meestal niet in het echt, maar vaak via satellietbeelden. Ik focus mij vooral op hoe de vulkanische landschappen zich veranderen door de miljoenen jaren heen. Ik heb Geologie gestudeerd in Ijsland, Zweden en Nieuw-Zeeland hier heb ik dan ook veel geleerd over vulkanen en gletsjers.
  • Waar? Op de campus van de VUB in Etterbeek (Pleinlaan 2, 1050 Elsene) 
  • Wanneer? Donderdagnamiddag 30/04
  • Lengte: ±2u
  • Max. aantal leerlingen: 16